poniedziałek, 16 lipca 2007

Blogi mają 10 lat

Mashable informuje o wielkim święcie: 10. urodzinach blogosfery ;)

Serwis, powołując się na Wall Street Journal Online pisze, że w tym roku przypada 10. rocznica powstania pierwszego na świecie bloga - niejaki John Barger postanowił notować na swojej stronie interesujące rzeczy znalezione w internecie, w formie dziennika, dzień po dniu: "(...) webpage logging the best stuff (...)" - Oxford English Dictionary uznaje to za pierwotne źródło słowa weblog.

O ile zapewne nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć kto pierwszy założył internetowego bloga, o tyle w zasadzie środowiska opiniotwórcze są zgodne, że rok 1997 należy uznać za początek blogosfery. Ciekawe, który polski blog aspiruje do bycia pierwszym w naszym ojczystym języku?

Wall Street Journal stawia pytanie: czy blogerzy są dziennikarzami?, publikuje wypowiedzi znanych osób, na Mashable trwa na ten temat dyskusja. Dla mnie odpowiedź nie jest jednoznaczna, są dziennikarze-blogerzy (czasem też blagierzy), wiele blogów aspiruje do bycia czwartą (lub piątą) władzą i część z nich doskonale się z tego zadania wywiązuje, a z drugiej strony, niektóre blogi (celują w tym zwłaszcza te tzw. polityczne) zbyt często publikują niesprawdzone, niepotwierdzone a wręcz nieprawdziwe informacje by z czystym sumieniem nazwać ich autorów dziennikarzami.

Dla Mashable rocznica to też pretekst do rozpoczęcia nowej blogowej zabawy: 10 ulubionych blogów na 10-lecie blogosfery ;) Sam piszę od bardzo niedawna, czytam od kilku lat, ale muszę dłużej zastanowić się nad listą moich dziesięciu ulubionych. Natomiast ciekawi mnie, że nie znalazłem informacji o rocznicy na żadnym polskim blogu. A może nie czytam tych właściwych? ;)

Update:
Ciężko wybrać tylko 10 ulubionych blogów, zaglądam stale do kilkudziesięciu, prenumeruję przez RSS w Google Readerze jeszcze kilka razy tyle. Ale spróbowałem i oto moja subiektywna dziesiątka, alfabetycznie bo ciężko wyróżnić któryś ponad inne. Wybrałem te, do których najchętniej i najczęściej zaglądam i na aktualizację których zawsze niecierpliwie czekam:
733+ Chakier
AntyWeb
Dummies Guide to Google Blogger
Fraglesowe widzenie świata
Nie tylko o Operze
Polski Blogger
Poradnik webmastera
SpieprzajDziadu
Tylko po co: Krzysztof Leski
Wawrzyniec Prusky

2 komentarze:

Unknown pisze...

jak z wieloma rzeczami i tu jesteśmy w tyle (choćby brak blogów w stylu zen habits albo lifehacker). Z drugiej strony, zdarza się, iż świadomość bycia w tyle, czasem tak pochłania, że zamiast hołubić to, co nasze usilnie próbujemy naśladować, gonić nadrabiać. I koło się zamyka.
Zachodnia mentalność, dla nas często nieosiągalna, to kwestia położenia akcentu na punktualność, użyteczność, skuteczność, innymi słowy,pragmatyzm. Pozdrawiam

Unknown pisze...

Niestety, ja również jestem w tyle i musiałem sobie poszukać informacji na temat blogów lifehacker i zen habits ;)
Nie wiem czy to akurat kwestia zacofania czy właśnie raczej wytrwałości i sumienności. Z tym możemy mieć problem. Przeczytałem gdzieś komentarz, że my Polacy, "lifehacking" czyli po naszemu kombinatorstwo wyssaliśmy z mlekiem matki.
Pozdrawiam.